hrlegalvisie
  • Home
  • Blog
  • Werkgevers
    • Arbeidsrecht
  • Werknemers
  • English
  • Wie zijn wij?
  • Referenties
  • Contact en tarieven
  • Partners
  • ALGEMENE VOORWAARDEN

Connecting HR and Legal

Arbeidsrechtwijzingen in een vogelvlucht

21/7/2017

 
 Een halfjaar na het oprichten van ons kantoor, is het tijd om de balans op te maken. We hebben veel nieuwe cliënten mogen verwelkomen mede door verwijzingen uit ons netwerk. HR Legalvisie heeft cliënten geholpen om mooie resultaten te bereiken, of dat nu ging om het afhandelen (of voorkomen!) van een ontslag, de begeleiding van een reorganisatie, het adviseren over de HR-structuur of het opstellen van een personeelshandboek – HR Legalvisie staat u graag bij!
 
Ook het arbeidsrecht zelf staat niet stil! Via de e-mail nieuwsbrief en deze blog proberen we inzicht te geven in belangrijke onderwerpen en ontwikkelingen. In deze blog staan we stil bij twee recente wetswijzigingen, de verhoging van het minimumjeugdloon en de aanpassing van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet).
 
Als u na het lezen van dit blog meer wil weten, of vragen heeft over een ander arbeidsrechtelijk onderwerp, neem dan gerust contact met ons op (
info@hrlegalvisie.nl)
 
Wet minimumloon
 Per 1 juli 2017 is in de Wet Minimumloon geregeld dat werknemers vanaf 22 jaar recht hebben op het wettelijk minimum loon, voorheen was dit vanaf 23 jaar. Houdt u er rekening mee dat streng op naleving van deze wet wordt gecontroleerd, en dat bij werk in ketens ook de opdrachtgever(s) van de werkgever aansprakelijk zijn voor juiste betaling?

Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet)
 Het doel van de gewijzigde Arbowet is het vergroten van de betrokkenheid van werkgevers en werknemers in het kader van arbeidsongeschiktheid. Ook is preventie meer centraal komen te staan. De belangrijkste regels en aanpassingen beschrijven we hieronder.


Basiscontract
Bij het inzetten van arbodienstverleners moet gebruik worden gemaakt van een basiscontract, waar rechten en plichten van de deelnemers (dienstverlener, werkgever én werknemer) in opgenomen worden. Er worden een aantal taken vastgesteld waarbij de werkgever zich móet laten bijstaan dor de arbodienstverlener.
 

Toegang tot bedrijfsarts
Iedere werknemer moet de mogelijkheid krijgen om zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts te bezoeken. Ook als de werknemer niet ziek is, moet hij de mogelijkheid hebben om de bedrijfsarts te bezoeken als hij vragen heeft over zijn gezondheid in relatie tot het werk. 
De werkgever kan dit faciliteren door open spreekuren te plannen waarin werknemers zonder afspraak een bedrijfsarts kunnen bezoeken. 
 

Second opinion
Twijfelt de werknemer aan de juistheid van het door de bedrijfsarts gegeven advies, dan kan de werknemer een second opinion van een andere onafhankelijke bedrijfsarts aanvragen, die door de werkgever vergoed wordt. De second opinion zal gegeven worden, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen.
 

Adviesrol bedrijfsarts
De onafhankelijke adviserende rol van de bedrijfsarts is nu in de wet vastgelegd. Hoewel hij adviseert bij preventie en ziekteverzuim, blijft de verantwoordelijkheid hiervoor bij de werkgever liggen. Hoewel dit in de praktijk eigenlijk al langere tijd zo werkte, is het nu dus ook in de wet opgenomen.
 

Vrije toegang werkvloer
De bedrijfsarts krijgt vrije toegang tot de werkvloer. Dit kan de bedrijfsarts helpen het bedrijf beter te leren kennen, waardoor hij de werkgever beter kan adviseren.
 

Melden beroepsziekten
Het basiscontract wordt opgenomen dat beroepsziekten moeten worden gemeld aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten door de arbodienstverlener die adviseert bij het begeleiden van zieke werknemers.

Klachtenprocedure
Alle bedrijfsartsen moeten een klachtenprocedure hebben zodat een werkgever, werknemer of andere belanghebbende een klacht in kan dienen. De indiener van de klacht moet worden geïnformeerd over de ontvangst van de klacht, de voortgang en de uitkomst. Wij adviseren de klachtenprocedure op te nemen in de basisovereenkomst.
 

Preventiemedewerker
Elk bedrijf moet minimaal één werknemer aanwijzen als preventiemedewerker. Deze preventiemedewerker werkt nauw samen met de arbodienstverlener.  De instemming van de OR/PVT is vereist voor zowel de keuze voor de persoon van preventiemedewerker, als de plaatsing binnen de organisatie.
 

Toezicht en handhaving
De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) krijgt meer mogelijkheden om werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen sancties op te leggen bij het niet naleven van de regelgeving en het basiscontract.
 
Een (bedrijfs)ongeluk zit in een klein hoekje, en deze wetswijziging maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om de afwikkeling daarvan goed geregeld te hebben.


    Auteur

    Carmen Schuchhard en Kim van Berkel

    Archieven

    Augustus 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    November 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    November 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

CONNECTING hr and lEGAL

  • Home
  • Blog
  • Werkgevers
    • Arbeidsrecht
  • Werknemers
  • English
  • Wie zijn wij?
  • Referenties
  • Contact en tarieven
  • Partners
  • ALGEMENE VOORWAARDEN